bijennest in vogelnest

• Tessa Breekveldt

Ik heb een vraagje.

In het voorjaar heb ik een mesennestje (zo'n uitgeholde boomstam met een rond gat erin waar de vogeltjes door naar binnen gaan) in de tuin aan de schutting gehangen in de hoop kleine vogeltjes te gaan zien……..

Nu hebben we alleen geen mesennestje erin gekregen maar hebben de bijen zich dit nestje toegeeigend. We vonden dit natuurlijk leuk om te zien alleen gaan we nu verhuizen en de schutting (en het liefst het nestkastje ook) moet mee. We hoopten dat bijen in de winter hun nest zouden verlaten zodat we aan de bovenkant het dakje eraf konden halen om de kinderen te laten zien hoe zo'n bijennest er nou precies uitziet maar we hebben dus verder helemaal geen verstand van bijen en weten dus ook niet of het gevaarlijk is.

Kan iemand mij vertellen hoe we dit moeten aanpakken (we verhuizen al over 2 weken)?

Alvast bedankt voor het meedenken…….

Tessa

• ruud van koerten

Beste Tessa,

Weet je zeker dat het bijen zijn ?

Het komt namelijk veel voor dat hommels in een vogelhuisje een nest bouwen en als dat zo is dan sterft dit binnenkort toch uit.

Als het toch bijen zijn, dan kan je het vogelhuisje met bijen en al wel meenemen.

Het beste is dit om het 's-avonds te doen als alle bijen binnen zitten; met een prop watten dan het gaatje dicht maken en vervolgens op de nieuwe plek op hangen en gelijk de watten er weer uit trekken. De bijen zullen zich de volgende dag dan op deze nieuwe plaats gaan orienteren. Die nieuwe plaats moet wel minimaal 5 kilometer van de oude zijn verwijderd.

• Daan Ludwig

Waar woon je ik wil ze wel komen halen als het in de buurt is

mvg.

Daan

daan.Ludwig@euronet.nl

0640172172