LINDE(HONING)

  • marion

    De lindehoning van dit jaar is onderhand weer uitgerijpt en kan de potten in. Voor alle beginnelingen die meer willen weten over de veelzijdige winterlinde en haar honing heb ik enkele weken terug een uitgebreid artikel geschreven. Surf hiervoor naar:

    http://plantaardigheden.nl/planten/mon_m/winterlinde.htm

    In dit artikel komt duidelijk naar voren hoe belangrijk deze boom blijkt te zijn voor allerlei insecten in het bijzonder de honningbij. Er staat ook een link in naar een artikel dat ik heb geschreven over de PPO de nieuwe naam voor “De Ambrosiushoeve” waar je nog veel meer te weten te kunt komen over allerlei andere planten waar bestuivende bijensoorten hun voedsel op kunnen vinden.

  • Lau

    Marion

    ik vind het een bijzonder interessant artikel.

    Ik heb het laten uitprinten en zal het als onze bijen vereniging weer op markten staat uitdelen. Ik ga ervan uit dat ik dat mag.

  • kees verzijlbergh

    Hallo Marion,

    Mooi artikel over de lindeboom, maakt mij wel nieuwsgierig. Bij ons in de tuin staan 2 lindebomen en in de mezenkast een bijenvolkje, vandaag is vermoedenlijk de koningin uitgevlogen. De mezenkast is leeg en nu hangt er een tros bijen in een boom.

    Hoe gaat het nu verder?

  • marion

    Hoy Lau,

    Als je er gewoon mijn naam onder laat staan mag je het rustig uitprinten. Daar is het voor bedoeld. Ik vind het leuk als jullie bijenvereniging het kan gebruiken. Veel succes ermee. Graag gedaan. Marion

  • marion

    Dag Kees,

    Ik ben blij dat ik middels het artikel over de winterlinde je belangstelling voor het leven van de honingbij heb gewekt, dat was ook de bedoeling.Kennelijk is het bijenvolkje bij jouw gaan zwermen. Er hangt bij jouw nl een tros bijen met in het midden een koningin. Het kan zijn dat door ruimtegebrek het volkje uit haar behuizing is gegroeid en nu op zoek gaat naar een ruimer plekje als bijv een holle boom, een holle ruimte in een spauwmuur of een andere holle ruimte. Ik zou een plaatselijke imker bellen die het volkje komt scheppen met een speciale schepkorf of kieps.Weet je zo niemand bel dan naar de gemeente en vraag naar het telefoonnr van de dichtsbijzijnde bijenvereniging. De imker zorgt vervolgens voor goede behuizing, voeding en weet precies hoe om te gaan met evt ziekten, parasieten ed.. Tegenwoordig zijn kleine bijenvolkjes onder de huidige Nederlandse drachtomstandigheden, zonder hulp van een imker vrijwel niet levensvatbaar. Ik denk dat de bijen de lindeboom slechts als tijdelijke hangplek hebben uitverkoren en dat ze normaal binnen enkele dagen spontaan verdwijnen om op zoek te gaan naar een beter groter onderkomen om raten te gaan bouwen waar ze dan zonder ingrijpen van imker vermoedelijk geen lang leven beschoren zijn. Ik denk dat de bijen tijdens hun verblijf in de mezenkast aan voedsel geen gebrek hebben gehad en al spoedig uit hun behuizing zijn gegroeid. De lindeboom is een bron van nectar en stuifmeel zoals je wellicht in het artikel hebt kunnen lezen. Hopend dat je met deze informatie weer verder kunt. Marion

  • kees verzijlbergh

    Hallo Marion,

    Bedankt voor je reactie, wanneer je zoiets van dichtbij wekenlang meemaakt word inderdaat je belangstelling gewekt en we vonden het al heel normaal dat we vlak boven de schuurdeur een bijenvolk als huurder van de mezenkast hadden.

    De zwerm is ondertussen verdwenen, jammer van deze tijdelijke huisdieren.

    Ik ga in ieder geval lindebloesem honing proberen te krijgen, ik wil nu weten hoe het smaakt.

    Groetjes Kees

  • Karin

    Ook ik vind dit een prachtig stukje en lekker helder geschreven stukje. nu weet ik tenminste iets mer over honing

  • SaraB

    Dag Maridon,

    Ik ben bezig met een eindwerk voor mijn opleiding herborist. Dit zal gaan over de geneeskrachtige werking van verschillende soorten honing en andere bijenproducten. één van de honingsoorten waarover ik het ga hebben, is de lindehoning. Ik had graag je artikel gelezen maar het staat niet meer online. Waar kan ik dit nog vinden?

    Bedankt!

    Groetjes,

    Sara

  • Jeroen

    Ik kan je artikel over linde ook niet vinden. Maar ik ben er wel benieuwd naar. Mijn bijen staan in een wijk waar wel 100 lindes staan. Ik probeer elk jaar zo zuiver mogelijke lindehoning te krijgen door na het begin en ruim voor het eind een lege honingkamer op de volken te zetten. Ik zou best wat meer over deze honing willen weten. Groet Jeroen