ik wou graag meer informatie over de horzel.
weet iemand een webiste of anders zo u je me willen mailen.
heb er vandaag 3 zien vliegen
afz wim
Hoy Wim,
Toevallig had ik nog ooit een stukje hierover geschreven wat voor jouw vraag denk ik best toepasbaar is. Je kunt m.b.v. de latijnse namen via google of en ander zoekprogramma verder zoeken naar meer gegevens. Laat even op het prikbord weten of je er nu uit bent gekomen.
"Paardenhorzel (familie Gasterpophylidae)
Horzels zijn behaarde vliegen met slecht ontwikkelde monddelen waarvan de larven parasiteren in de maag van bepaalde zoogdieren. De paardenhorzel zoals wij die kennen heeft een achterlijf dat eindigt in een omgebogen smal steeltje. Vandaar de volksnaam “kromgatjeâ€Â.
Het is een kleine overwegend roestkleurige vlieg welke haar eieren afzet op paarden. Deze laatsten likken de uitgekomen larven op welke op hun beurt negen maanden in de maag van het paard parasiteren. Het paard kan hierdoor erg verzwakken en in het ongunstigste geval zelfs sterven. Met de ontlasting verlaten de larven het lichaam om zich vervolgens in de grond te ontwikkelen tot volwassen vliegen.
Runderhorzel (Hypoderma)
runderhorzels zijn donker gekleurde vliegen waarvan de larven parasiteren op de huid van runderen. De grote runderhorzel is 13 tot 14 mm lang, zwart van kleur en heeft bruinige vleugels. De kleine is 12 tot 13 mm lang en zwart met grijs met een roze achterlijfspunt. Op hete dagen leggen runderhorzels ei(eren) op de haren aan de onderbuik van een rund. Na vier dagen verschijnen de larven welke zich door de huid naar binnen boren, door het lichaam reizen om vervolgens door de rug weer naar buiten te komen. Hun achterlijfjes steken dan buiten de rughuid uit en veroorzaken lelijke gezwellen. Volwassen larven vallen op de grond om daar te verpoppen. Na de verpopping ontwikkelen zich de volwassen vliegen welke op hun beurt weer op zoek gaan naar een nieuwe gastheer.
Schapehorzel (Oestrus)
Schapehorzelas zijn geelgrijze vliegen welke hun eieren afzetten in de neusgaten van een schaap. De larven kruipen via de neusgaten naar de voorhoofdsholten van het schaap. Hier verblijven ze tot ze volgroeid zijn wat neerkomt op een verblijf van tien maanden. Nu kruipen ze weer terug naar beneden om zich vervolgens door niezen en draaibewegingen van de kop van het schaap naar buiten te laten komen. (valse draaiziekte). Verpopping vindt in de grond plaats. De larven zijn dus ook nu weer echte parasieten. Marion Verspaandonk"
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?