stuifmeel

  • ruud van koerten

    wie weet of stuifmeel dat er wat fondant-achtig uitziet net zoveel voedingswaarde heeft als droog “vers” stuifmeel.

  • marion

    Hoy Ruud,

    Ik verwacht dat dit niet alle gevallen zo is. Droog vers stuifmeel kan volgens mij ook al fondantachtig (=suikerachtig) zijn als het van nature zetmeel bevat zoals maisstuifmeel. In andere gevallen zal in het ene geval het stuifmeel door bijen worden veranderd tot een fondantachtige substantie door o.a. het toevoegen van nectar en in een ander geval zal er niets aan toegevoegd worden en zal het verzamelde stuifmeel minder voedingswaarde hebben. Ook verwacht ik dat de voedingswaarde per vaste hoeveelheid van hetzelfde stuifmeel toeneemt naarmate het water daarin afneemt. Droog (veelal vers) stuifmeel bevat nog relatief veel water (gem 25%); fondantachtig uitziend stuifmeel bijv dat wat in de raten opgeslagen ligt heeft wat bewerkingen ondergaan en bevat relatief gezien weinig water (gem 11 %). Een eenduidig antwoord hierop kan ik zoals je ziet niet geven. Wellicht anderen misschien wel want dit is moeilijke materie. gegroet Marion