solitaire bijen

  • lenie

    Elk voorjaar/zomer komen in mijn tuin(tje) bijen tussen de stoeptegels uit. Een imker zei dat dit solitaire bijen zijn. Klopt ook. Elke bij heeft een eigen gaatje tussen de tegels. Op zich doen ze geen kwaad. Ik kan echter in de zomer (deze periode ongeveer) niet meer buiten zitten omdat er zo'n tientallen bijen boven de gaatjes, en in en uit de gaatjes, zweven. Daarnaast“ploegen”ze de stoep zowat om. Op elke kruising ligt een mini-molshoopje. Wat kan ik hier tegen doen? De stoep afdekken zodat ze er niet meer in/uit kunnen? In welke periode? Leggen ze er nu al eitjes voor volgend jaar? Ik wil ze niet vernietigen (weet trouwens ook niet hoe) maar ik wil er wel graag vanaf.

    Wellicht nog ter informatie: het stuk stoep waar ze vooral zitten is bijna altijd droog (vanwege afdak) en ligt in de zon; is dus het warmste stukje stoep.

    Wie mij hierover advies kan geven ben ik erg dankbaar.

  • marion

    Tientallen bijen is slechts een beperkt aantal zeker omdat het hier gaat om een totaal niet lastige of gevaarlijke bijensoort. Ja zelfs een kindvriendelijke soort die belangrijk is bij de bestuiving van talloze gewassen en welke haar angel niet zal gebruiken. Vandaar dat die imker die bij u is geweest de zaak heeft laten zitten. Die zandhoopjes lijkt me een probleem van tijdelijke aard. Netzoals soms wat blad op een teras kan waaien en eventueel voor het oog weggeveegd kan worden gedurende een beperkt deel van het jaar. Probeer open te staan en te genieten van die schitterende ijverige beestjes die regelmatig met het stuifmeel verzameld op bloemen uit uw omgeving komen aanvliegen en bedenk hoe een belangrijke bijdrage zij leveren aan de zaadvorming en vruchtvorming in uw (moes)tuin, siertuin, fruitboomgaard, park enz. ! Marion