Killer bees? wie geeft mij antwoord?

  • Ronald Hageman

    Hallo,

    Sinds enige tijd valt mij iets vreemds op aan bijen die bij mij in de lavendelplant zitten.

    Deze bijen lijken op wespen maar ook een beetje op wespvliegen je weet wel die beestjes die net als een helikopter stil blijven hangen in de lucht ook geel zwart lijfje en reageren zeer agressief naar hommels en bijen op de lavendel plant.

    Ook heb ik eens geprobeert om een beweging te maken naar deze en vervolgens toch een soort van aanvals reactie te zien was.

    Bijen maken naar mijn inziens nooit van die reacties en wespen ook niet echt.

    Mijn vraag is, zijn het een soort killer bees ik heb geen flauw idee wat het voor beesten zijn het lijkt wel een kruising tussen een wesp en een bij (of zijn dit werkbijen).

    mvg,

    R.Hageman

  • marion

    Gewoon wolbijen. Een nuttige solitaire bijensoort met het uiterlijk van een wesp en de vlucht van een vlieg. Maar is toch een bij en geen wesp want de jonge wolbijlarfjes leven van plantaardig voedsel (nectar en stuifmeel). Wolbijen kunnen vervelend zijn naar honingbijen en hommels en zelfs hommelkoninginnen verjagen. Ze verzamelen plantendons zoals van de stalkaars, ezelsoor e.a. om hun nestjes te bekleden. Ze kunnen jouw huis niet doorboren en doen geen mens kwaad. warom heeft iederen op deze pagina toch altijd zo'n overdadige angst voor bijen en wespen. Er zijn slecht heel weinig soorten en dan nog alleen de vrouwtjes die ons echt gedurende een korte periode overlast kunnen bezorgen maar dan moet ik daar onmiddelijk aan toevoegen dat zij tegelijkertijd ook veel, eigenlijk meer, nuttig werk verrichten. Te denken valt aan het wegvangen van plaaginsecten, bestuiving van onze natuur en cultuurgewassen, opruimen van oud hout enz

  • willem polman

    Beste Marion, Ik weet ook niets van insecten, maar ik ben zelf afgelopen weekend gestoken door iets wat erg leek op een wesp, maar bijna 2,5 x zo groot is als een normale wesp die je op zonnige dagen bij een terras tegenkomt.

    Dat was in de Ardennen. Na 1 dag kon ik mijn hand en arm niet mmer gebruiken, alles was zeer rood en dik en deed pijn en jeukte tegelijk.

    Ik was er best bang voor. Terecht denk ik, want het gebeurde terwijl ik motor reed en ik had het geluk dat het in mijn onderarm was (vlakbij een slagader), maar dit weekend is een andere motorrijder in de Ardennen gestoken in zijn hals en ter plekke (nadat vrienden te hulp schoten) gestorven. Geen broodje aap verhaal, want het stond in de krant en is te checken. Het beest was voor mij uniek. Ik dacht aan een horzel, maar dat is meer een supervlieg. Nu is nog geen uur geleden een vriend van me (die bij me was toen ik gestoken werd) bij me langs gekomen, met 2 dode exemplaren van een super grote wesp, van het kaliber dat mij gestoken heeft.

    Deze zijn gevangen in Hoogeveen, nadat een jongen van 9 jaar door 1 exemplaar is gestoken. Er zaten er meer, niet in zwermen of groepjes, maar op ruime afstand van elkaar rond vliegend en erg agressief. De jongen is opgenomen na een steek in zijn hand. Zijn hele arm is opgezwollen en hij zit onder de rode plekken, is kort ademig en heeft erg veel pijn. Deze jongen is net als ik, wel vaker door een bij of wesp gestoken (ik ook door een hommel), maar deze reactie zijn nieuw. Een bijen of wespesteek, is erg lastig en vervelend, maar als men niet allergisch is (en dat zijn zeer weinig mensen), dan blijft hij bij wat flinke zwelling en pijn ter plekke en jeuk later. Binnen enkele dagen of soms eerder is dat weg. Dit is echter zeer heftig. Artsen weten er niet goed raad mee. Ik hoor van meer motorrijders dat ze deze ontmoetingen hebben, maar zelden gelooft men het verhaal. Ik heb een exemplaar in de diepvries liggen en wil het aan een entomoloog in Wageningen laten zien. Je reactie is wat flauw naar de vragebnsteller toe, want zelfs een echte wesp kan gevaarlijk zijn als het beest op de verkeerde plek steekt.

    Graag een reactie, naar: willempolman@hotmail.com

    Groet, Willemmarion schreef:

    >

    > Gewoon wolbijen. Een nuttige solitaire bijensoort met het

    > uiterlijk van een wesp en de vlucht van een vlieg. Maar is

    > toch een bij en geen wesp want de jonge wolbijlarfjes leven

    > van plantaardig voedsel (nectar en stuifmeel). Wolbijen

    > kunnen vervelend zijn naar honingbijen en hommels en zelfs

    > hommelkoninginnen verjagen. Ze verzamelen plantendons zoals

    > van de stalkaars, ezelsoor e.a. om hun nestjes te bekleden.

    > Ze kunnen jouw huis niet doorboren en doen geen mens kwaad.

    > warom heeft iederen op deze pagina toch altijd zo'n

    > overdadige angst voor bijen en wespen. Er zijn slecht heel

    > weinig soorten en dan nog alleen de vrouwtjes die ons echt

    > gedurende een korte periode overlast kunnen bezorgen maar dan

    > moet ik daar onmiddelijk aan toevoegen dat zij tegelijkertijd

    > ook veel, eigenlijk meer, nuttig werk verrichten. Te denken

    > valt aan het wegvangen van plaaginsecten, bestuiving van onze

    > natuur en cultuurgewassen, opruimen van oud hout enz

  • Marion

    Beste willem,

    Jammer dat ik je bericht vandaag pas heb ontdekt en ik hoop datje het antwoord nog zult lezen.

    Je hebt het over wespen en niet over bijensoorten als wolbijen, honinhbijen, hommels e.a.waar we in het eerste bericht over spraken. Dat grote insect lijkend op een wesp, die jou heeft gestoken, is vrijwel zeker een hoornaar of roofwesp. Ze is een stuk groter dan een gewone wesp, geel, zwart met hier en daar wat donkerrood. Wespengif is anders, vaak agressiever van samenstelling dan bijengif en het gif van roofwespen is weer anders dan dat van wespen.Vroeger gingen er veel fabels rond al zou het gif van een hoornaar al voldoende zijn om een paard te doden. Nu weet men dat er tientallen steken van een hoornaar nodig zijn om een muis te doden. Hoornaars zijn veel minder agressief dan onze gewone “limonadewespen” welke i.t.t. hoornaars onze terassen vaak verzieken. Ze zijn alleen erg gevaarlijk als je hun nesten te kort benaderd of als je bijv zoals jij op de motor zit en je er tegen aan botst. Jij had een steek in je arm (een hoornaar brengt iets meer gif in dan een gewone wesp) maar, hoewel pijnlijk zoals je schreef, helemaal niet te vergelijken met het verhaal van de andere jongens. Jouw reactie was er een van en flinke overgevoeligheid. De jongen met die steek van vermoedelijk ook een hoornaar in zijn hand en met kortademigheid en rode plekken was duidelijk een allergische reactie. Zoiets ie een zeer ernstige zaak en moet zo snel mogelijk naar het ziekenhuis. HEt verhaal van je vriend, er staat niet bij of dit ook om een wespensteek ging, is ook zeer ernstig omdat een steek in de nek en bijv ook in de mond gevaarlijke plekken zijn die ook onmiddelijk naar het ziekenhuis moeten. Gewoon omdat bij evt zwelling de ademhalingswegen afgekneld kunnen worden. TIP van een bijenhoudster: bij een wespensteek (een steek waarbij je geen angel ziet) onmiddelijk zonder seconden te verliezen met je mond uitzuigen (kan geen kwaad) zo beperk je de hoeveelheid gif. Een evt bijenangel met de nagel wegschrapen (NOOIT BEETPAKKEN omdat je anders het eraan hangend gifblasje nog verder leegknijpt) en hierna uitzuigen. bij steken anders dan in de nek, mond en bij steken met louter een plaatselijke reactie zoals bj jou evt (noodzakelijk is het niet) koelen tegen evt zwelling, een asperientje tegen de pijn. Evt een weegbreeblad, of handsdrafblad uit de berm op de plaats van de steek. Thuis doe ik er altijd wat propolistinctuur (een product uit de bijenkst) op. Het ontgift en ontsmet. IK begrijp dat de dood van je vriend je erg heeft aangegrepen. Nog een paar zaken. Overgevoeligheid voor bijen en wespensteken komt in ons land veel voor allergien, en die zijn veel gevaarlijker, veel minder. Een allergie voor bijengif komt veel minder voor dan wespengif en moet op het ziekenhuis ook weer met inspuitingen met bijengif worden bestreden. mensen met een allergie voor wespengif zijn dat vrijwel nooit voor bijengif en omgekeerd. Over het insect waar jij vermoedelijk door gestoken bent, de hoornaar heb ik een website voor je gevonden. De koningin die ook kan steken is nog veel groter maar de gewone werksters zijn al een stuk groter dan de gewone wespen. Je moet gewoon even zoeken op deze prikpagina of anders staat hij nog ergens op www.insecten.startpagina.nl . Gegroet marion