Beste Marion, Ik weet ook niets van insecten, maar ik ben zelf afgelopen weekend gestoken door iets wat erg leek op een wesp, maar bijna 2,5 x zo groot is als een normale wesp die je op zonnige dagen bij een terras tegenkomt.
Dat was in de Ardennen. Na 1 dag kon ik mijn hand en arm niet mmer gebruiken, alles was zeer rood en dik en deed pijn en jeukte tegelijk.
Ik was er best bang voor. Terecht denk ik, want het gebeurde terwijl ik motor reed en ik had het geluk dat het in mijn onderarm was (vlakbij een slagader), maar dit weekend is een andere motorrijder in de Ardennen gestoken in zijn hals en ter plekke (nadat vrienden te hulp schoten) gestorven. Geen broodje aap verhaal, want het stond in de krant en is te checken. Het beest was voor mij uniek. Ik dacht aan een horzel, maar dat is meer een supervlieg. Nu is nog geen uur geleden een vriend van me (die bij me was toen ik gestoken werd) bij me langs gekomen, met 2 dode exemplaren van een super grote wesp, van het kaliber dat mij gestoken heeft.
Deze zijn gevangen in Hoogeveen, nadat een jongen van 9 jaar door 1 exemplaar is gestoken. Er zaten er meer, niet in zwermen of groepjes, maar op ruime afstand van elkaar rond vliegend en erg agressief. De jongen is opgenomen na een steek in zijn hand. Zijn hele arm is opgezwollen en hij zit onder de rode plekken, is kort ademig en heeft erg veel pijn. Deze jongen is net als ik, wel vaker door een bij of wesp gestoken (ik ook door een hommel), maar deze reactie zijn nieuw. Een bijen of wespesteek, is erg lastig en vervelend, maar als men niet allergisch is (en dat zijn zeer weinig mensen), dan blijft hij bij wat flinke zwelling en pijn ter plekke en jeuk later. Binnen enkele dagen of soms eerder is dat weg. Dit is echter zeer heftig. Artsen weten er niet goed raad mee. Ik hoor van meer motorrijders dat ze deze ontmoetingen hebben, maar zelden gelooft men het verhaal. Ik heb een exemplaar in de diepvries liggen en wil het aan een entomoloog in Wageningen laten zien. Je reactie is wat flauw naar de vragebnsteller toe, want zelfs een echte wesp kan gevaarlijk zijn als het beest op de verkeerde plek steekt.
Graag een reactie, naar: willempolman@hotmail.com
Groet, Willemmarion schreef:
>
> Gewoon wolbijen. Een nuttige solitaire bijensoort met het
> uiterlijk van een wesp en de vlucht van een vlieg. Maar is
> toch een bij en geen wesp want de jonge wolbijlarfjes leven
> van plantaardig voedsel (nectar en stuifmeel). Wolbijen
> kunnen vervelend zijn naar honingbijen en hommels en zelfs
> hommelkoninginnen verjagen. Ze verzamelen plantendons zoals
> van de stalkaars, ezelsoor e.a. om hun nestjes te bekleden.
> Ze kunnen jouw huis niet doorboren en doen geen mens kwaad.
> warom heeft iederen op deze pagina toch altijd zo'n
> overdadige angst voor bijen en wespen. Er zijn slecht heel
> weinig soorten en dan nog alleen de vrouwtjes die ons echt
> gedurende een korte periode overlast kunnen bezorgen maar dan
> moet ik daar onmiddelijk aan toevoegen dat zij tegelijkertijd
> ook veel, eigenlijk meer, nuttig werk verrichten. Te denken
> valt aan het wegvangen van plaaginsecten, bestuiving van onze
> natuur en cultuurgewassen, opruimen van oud hout enz