langste insektenmuur

  • Marion

    Gisteren heb ik samen met honderden anderen tijdens de open dag de insektenmuur van tuin “het Loo” bekeken in Bergeyk het Loo in Noord Brabant. Het betrof een muur van, schat ik, meer dan 10 meter lengte. De muur had een golvend karakter en er was op de kleinste details gelet t.a.v. stand naar de zon, het voegwerk, materiaalgebruik, inkijkkastjes en begeleidende teksten met kleurenfoto's van solitaire nestbewoners. Er was zelfs een nest van een sociale wesp ingebouwd. Ik heb vele insektenmuren gezien maar een zo mooi als deze niet.De pottenbakkerswespen en de mestelbijtes waren zo te zien het actiefst. En dan die prachtige drachtplantentuin en bezoekersruimte en niet te vergeten de bijenhal. Hier gaf men een demonstratie waarbij honingbijen niet in een pieliepeuterige demonstratiekast zaten maar in een grote met kijkglas en lange grote doorzichte in/uitloopbuis zodat de bezoekers het volk in haar geheel kon zien. Alles is het resultaat van een samenwerkingsverband tussen de plaatselijke IVN, imkervereniging en Velt. De tuin is naar ik heb vernomen altijd voor iedereen overdag gratis te bezoeken. Een aanrader voor de bijenliefhebber.

  • marion

    Vamndaag nog in de Tuin “het Loo”in Bergeyk geweest. Er staat een bord dat er elke zondag t/m september vanaf 10 uur een rondleiding is. De tuin is zeer groot van opzet, er werken diverse verenigingen in samen. Aan honingbijen en wilde bijen wordt zeer uitgebreid aandacht besteed als ook aan ecologisch tuinieren voor de liefhebbers. Er is veel picknickgelegenheid. De Albert van Otten insectenmuur wordt al uitgebreid bewoond. Een uur geleden was er explosief bezoek van honingbijen en allerlei hommelsoorten op de reuzenbalsemien. Elke honingbij met witte stuifmeelklompjes aan hun achterpootjes die ik er in zag gaan keer zich vooraan in de bloem om en verzamelde op haar kop hangende bovenin de bloem haar voedsel. De hommels kropen helemaal achterin de bloem om in het nectarspoor nectar op te zuigen. Bovenop hun borststuk zat steeds een witte ronde stempel. sommige honingbijen konden niet wachten tot de hommels achteruitlopend uit de bloemen kwamen en botsten met hun kop tegen de hommels. Schitterend om gewoon weens even stil te staan bij deze kleine wonderlijke zaken. Het kost je slechts enkele minuten en het geeft een fijn gevoel.