blauwe hommels/wespen/bijen

  • rogier

    ik ben 2 jaar geleden op vakantie geweest naar portugal: daar weet ik zeker dat ik een grote blauwe hommel( misschien een bij) heb gezien. weet iemand hier meer over want niemand van mijn vrienden gelooft me dat zo'n beest bestaat.

    alvast bedankt

  • Marion

    Dag Rogier,

    Het staat er zo mooi in de schoolboekjes bijen zijn bruin en wespen geel. Niets is minder waar in ons land zijn er bijv al rode en groene wespen en zwarte en zelfs ja blauwe bijen.

    Mogelijk gaat het hier om een solitare bijensoort uit het geslacht Xylocopa. Ook in het zuiden van ons land kun je - zij het minder vaak - bijen uit dit geslacht tegenkomen. Het gaat dan om de blauwzwarte houtbij (Xylocopa violacea) met blauwpaarse vleugels en een zwart lijf met blauwe weerschijn. Dat je wat twijfelt tussen een bij en een hommel denk ik dat dat komt omdat de houtbij de grootte van een hommel heeft. Het betreft een weinig agressieve bijensoort die, anders dan de meeste andere solitaire bijensoorten in ons land doen, mensen steken. De blauwzwarte houtbij maakt haar nest in zelfuitgeknaagde houttunneltjes in dood hout. Ook anders dan de meeste andere solitaire bijensoorten gaan de volwassen bijen na het leggen van de eieren of na het bevruchen van het vrouwtje niet dood maar overwinteren gezamelijk. Ik vond op internet nog een houtbij de Xylocopa iris die er nog blauwer uitziet en haar nest i.p.v. in hout in plantenstengels uitknaagt. Jij schrijft over hommels/bijen/wespen dus over bijachtigen in brede zin. Wie weet hoeveel bijachtigen er in Portugal voorkomen als je al weet dat er in ons land pakweg 8500 soorten voorkomen. Tot de bijachtigen behoren bladwespen, legboordragers, angeldragers tot deze groepen zullen vast nog andere blauwe soorten resulteren. Maar je weet nu dat je je vrienden kunt overtuigen.

  • mec

    Zelfs ook groene bijen bestaan. Surf naar: http://www.pollinator.com/gallery/halictid_bee5.htm en bekijk de Halictusbijen op guldenroede.

  • wesley

    ik ben ook op vakantie geweestrogier schreef:

    >

    > ik ben 2 jaar geleden op vakantie geweest naar portugal: daar

    > weet ik zeker dat ik een grote blauwe hommel( misschien een

    > bij) heb gezien. weet iemand hier meer over want niemand van

    > mijn vrienden gelooft me dat zo'n beest bestaat.

    >

    > alvast bedankt

  • razzmatazz

    Een 2 jaar geleden de blauwzwarte houtbij regelmatig in de maanden september en oktober zien vliegen.

    deze vloog op een hoge vasteplant Salvia die ook grote donkerblauwe bloemen heeft.

    Ik dacht dat ik hem vandaag ook weer gezien heb, maar dat weet ik niet zeker. Dan moet ik wat langer posten. Er zijn filmpjes en foto's van de waarneming van 2 jaar geleden.

    groet razz

  • karin R

    Ik ben via google hier terecht gekomen, ik zag de blauw zwarte houtbij laatst in m'n tuin, wat een beauty!

    volgens wikipedia zou die alleen in het zuiden van nederland voorkomen, maar ik woon in het midden van het land (Gooi) is het handig dit ergens te melden?

  • De kok

    Goede dag,

    Ik vijf vogelnestjes tegen de muur hangen, normaal gesproken nestelen hier koolmeesjes in , nu komen er steeds meer hommels in en uit , heb een nestje afgeplakt maar ze blijven terug komen wat kan ik hier mee??

    Met vriendelijke groeten a.de kok