Bijen in spouwmuur

  • Jos

    Ik heb op dit forum al het één en ander gelezen over bijen in muren of in de schoorsteen. Nu heb ik zelf sinds kort bezoek van bijen in de spouwmuur. Ze komen niet binnen, dus ik heb er niet echt last van. Mijn vraag is: hoe groot is zo'n populatie en hoelang kunnen ze daar blijven zitten? De buren hebben ooit last gehad van wespen en die zijn toen door de gemeente verwijderd. Ik hoorde ook, dat wespennesten veel groter zijn dan bijennesten. Is dat zo? Moet ik er verder iets aan (laten) doen, of kan ik ze rustig laten zitten?

  • Marion

    Hallo Jos,

    Je schrijft dat je nog maar kort bezoek krijgt van bijen. Het zou dus best kunnen zijn dat deze bijen alleen nog maar een beetje aan het speuren zijn naar nestgelegenheid. Voorlopig hoef je dus nog niets te ondernemen. Pas als je bijen met stuifmeel binnen ziet vliegen (ze lijken dan gekleurde fietstassen te dragen) heeft zich in je spauw een nest gevestigd. Haal er dan een imker bij uit jouw buurt en vraag hem om raad wat hiermee te doen. Hij behoort deskundig te zijn en bekijkt of er gevaar is en lokt zonodig het volk naar buiten met een raampje open broed of wat lokstof. Misschien oordeelt hij ook dat er in jouw geval weinig gevaar is voor mensen en mag het nest gewoon blijven zitten. In een spauw van een schuurtje waar weinig mensen vertoeven is het juist erg goed dat er een bijennest zit. Een bijenvolk is in staat miljoenen bloemen per dag te bestuiven en bevruchten. Dat is goed voor de zaadvormig in bijv uw moestuin of de vruchtvorming in uw tuin of park. De gemeente kun je evt ook vragen maar die vragen altijd wat meer geld en hebben veelal niet die deskundigheid in huis welke imkers hebben. Veelal komen er chemische middelen aan te pas met alle gevolgen van dien. Gif in je spauw is geen pretje voor jezelf maar ook niet voor al die vogels en andere dieren die wel eens een hapje bij versmaden. Een honingbijennest bestaat uit door de honingbijen zelfgemaakte verticale wasraten. Ik heb ooit ergens iemand twee raten van meer dan een meter lengte en ongeveer 50 cm breedte uit een spauw zien halen. Ik verwacht dat de volksgrootte wat minder is dan in een normaal volk maar je moet toch wel denken in termen van enkele tienduizenden bijen. Wepsennesten zoals je schrijft zijn zeker niet altijd groter dan bijennesten. Het hangt er maar net van af uit hoeveel individueën een kolonie bestaat. Wel zit er een groot verschil in de bouw van het nest en het materiaal. Een wespennest bestaat uit horizontale raten van een mengsel van papier en houtpulp omgeven door een ballonvormig omhulsel van hetzelfde materiaal. Een wespenvolk sterft in het najaar altijd uit en keert niet meer terug. Een honingbijenvolk zoals bij jouw in de spauw is veelal ook slechts een seizoen beschoren. (normaal kunnen honingbijen indien ondergebracht in korven of keasten met hulp van de imker overwinteren) Slechts hoogstzelden bij hele zachte winters en zeer veel van de juiste voedselplanten in de directe omgeveving weet een gezond bijenvolkje in de spauw te overleven. Die voedselplanten zijn nodig omdat een bijenvolk geen winterslaap houdt maar een rust waarbij ze voortdurend moeten interen op hun voedselvoorraad. Buiten is het dan immers te koud om uit te vliegen en er bloeit dan te weinig om voedsel op te vergaren.

    Laat je voorlopig maar lekker fasineren door die ijverige bijtjes die anders dan sommige soorten wespen, niet hinderend zijn op onze terrasjes.

    Marion.

  • Jos

    Dank je wel voor je zeer uitvoerige antwoord. Nu heb ik vandaag wat zitten zoeken naar plaatjes van bijen en bij nader inzien denk ik meer, dat het hommels zijn. Wat is het verschil eigenlijk tussen een bij en een hommel?

  • Marion

    Hommels zijn wat breder gebouwd en hebben een hariger lichaam dan een honingbij. Daarom kunnen ze ook beter tegen de koude en vliegen soms - anders dan een honingbij - al heel vroeg in de ochtend of heel laat nog rond. Hun gezoem klinkt wat zwaarder. Hun nesten zijn anders dan die van honingbijen een seizoen en bevatten slechts hooguit enkele honderden individuën. Omdat geen wintervoorraad verdedigd hoeft te worden zijn ze over het algemeen heel vriendelijk naar mensen toe. Hommelnesten zijn rommelige nestjes van was lijkend op naast elkaar liggende gesloten en open pindadoppen. Vooral steenhommels (rood gatje) zie je vaak in spauwmuren. Ze bestuiven weer andere soorten bloemen dan de honingbijen in jouw tuin. Het zijn perfecte bestuivers van bijv tomaten, monnikskap, rubbladigen, ridderspoor, fruit enz. Het zijn schitterende dieren om te observeren opbijv vingerhoedskruid en reuzenbalsemien. Laat de nesten gewoon zitten in het najaar gaan ze helemaal in verval over. Een hommelkoningin keert het volgend jaar niet meer naar dit nest terug en hommels zoeken niet naar zoetigheid op onze terrasjes en gaan ook niet op zoek naar vlees (zoals enkel wespensoorten doen) tijdens een barbecue. Nu denk ik dat er genoeg angeldragers de revue zijn gepasseerd. Snap je nu ook waarom sommige mensen zo graag bijen gaan houden. Gewoon omdat er zoveel over te beleven en te bewonderen valt. Je raakt er nooit over uitgepraat. Je raakt erdoor begrepen. Als jij eens met een plaatselijke imker gaat praten laat hij jouw vast wat streekhoning proeven en je zult merken dat hij ook vele zijsprongen over hommels, wespen en vele andere bijensoorten weet te maken. Daar leer je vast nog meer van dan van mij want en verhaal leeft meer dan een gechreven tekst als deze.

  • Jos

    Nogmaals mijn dank voor je heldere uitleg, ik heb er inmiddels al veel ovan opgestoken. Ik laat ze maar lekker zitten, ik heb er verder geen last van.

  • trees kanizer

    Hoi Jos, ook ik heb bijen in eenspouwmuur. Ik heb telefonisch contact gehad met een imker, maar die is niet gekomen.Half mei vlogen ze volop. Kleine, harige bijen. Volgens iemand anders zijn het metselbijen. Ik zie ze nu niet meer vliegen. Misschien weet iemand anders of ze nu echt weg zijn of wel weer terugkomen. Groetjes, Trees

  • Marion

    Hallo Trees,

    Jos heeft het uiteindelijk over harige bijen die wat groter uitvallen dan honingbijen dus over hommels. In jouw geval, gezien de korte vliegperiode en de harigheid van de beestjes die vologens jouw klein zijn gaat het vrijwel zeker om solitaire bijen. Dit zouden metselbijen kunnen zijn maar evengoed een van de honderden andere soorten solitaire bijen in ons land. Vrouwelijke metselbijen lijken op het oog op honingbijen maar hebben onder buik een speciaal hangmatje waarin ze stuifmeel (een poedervormig goedje) vervoeren. Ze maken gebruik van speciale gangetjes in hout maar ook in muren vooral in oude voegen om hun nest in te maken en metselen deze dicht met dekseltje van speeksel en zand. Er kunnen zo tientallen nestjes naast elkaar zitten en je kunt zodoende ooit een korte periode veel van die bijen zien vliegen alsof er een klein honingbijenvolkje in je muur huist. Behangersbijen gebruiken hun angel niet om mensen te steken dus je moet de nestjes gewon laten zitten. Dat je op dit moment gen bijen meer ziet omt omdat de vrouwtjes na het afsluitdekseltje gemaakt te hebben sterven. In het voorjaar als de juiste planten bloeien waarop de solitaire bijensoort haar voedsel verzamelt zijn de eitjes via larf en popstadium uitgegroeid tot volwassen bijen die uitvliegen en niet meer naar jouw mur terugkeren. Je hebt waarschijnlijk een muur op de zon want daar zijn deze bijen dol op.

  • geert

    hallo ook ik ben er achter gekomen dat er een bij in de spouw zit hij loopt de hele tijd blaadjes naar binnen te slepen waarom ? dat zou ik graag willen weten

  • marion

    Blaadjes naar binnen slepen? dit is het werk van de behangerbij, een solitaire bijensoort. Rustig laten zitten. Zeer nuttige bijensoort die niet in sociale volken leeft, geen honingvoorraden aanlegt en dus ook niets te verdedigen heeft. Ik bedoel mensen steken. De behangersbij snijdt zowel met haar kaken zuivere rondjes als ovale stukjes blad uit planten zoals rozen, populieren, bloemblaadjes om er haar nestjes mee te bekleden. Die nestjes liggen in een tunnelltje achter elkaar. De ronde stukjes vormen de afscheidingen tussen de diverse kraamkamers. In elke kraamkamer komt wat stuifmeel, wat nectar en een eitje. De larven brengen zichzelf groot. Heerlijk om naar te kijken en je er over te verwonderen. In ons land zijn er verschillende soorten behangersbijen.

  • Antoinette

    Hoi,

    Ook wij hebben bijen in de spouwmuur net onder het dak.

    Ook al een imker gevraagd om langs te komen, maar heeft zeker nog geen tijd gehad.

    Nu mijn vraag, blijven bijen in de winter in de muur zitten? Ik heb er geen last van als ze nu blijven zitten, maar volgend jaar moet er een nieuw dak op, dus dan zullen ze wel weg moeten zijn.

    Liever dus nu voor de winter dan volgend jaar.

    Hoop dat iemand mij een antwoord kan geven.

    Alvast bedankt.

    Antoinette