bijen in huis

  • Marieke

    Ik heb geregeld last van binnenvliegende bijen, omdat in het vogelhuisje van de buurman (vermoedelijk) een nest zit, vlak naast mijn balkondeur. Ben bang dat dit een aanzwellende zwerm gaat worden. Zet alles graag open maar kan geen horren plaatsen. Wat kan ik hier het beste tegen doen? Is er wellicht een imker of andere liefhebber geïnteresseerd de hele “meute” mee te nemen? Nijmegen

  • Marion

    overleg met uw buurman en mail vervolgens naar vbbn@vbbn.nl (Landelijke bijenvereniging afd voorlichting) en vraag naar het adres of telefoonnumer voor de dichtsbijzijnde subvereniging in de buurt van Nijmegen. Daar zal zeker wel een imker bereid zijn u tegen een geringe vergoeding vakkundig van uw bijenprobleem te helpen. Vakkundig is wel belangrijk want het kan zijn dat het niet om honingbijen gaat maar om bijv boomhommels of zelfs in geval van gladde beestjes hoornaars, een soort roofwespen welke ook graag in vogelnestkastjes nestelen. Vele mensen halen wespen en bijen nog altijd door elkaar. In alle gevallen is het in geval van echte overlast mogelijk het vogelhuisje in de avond bijv 7 km verderop te hangen. Bedenk dat beide insecten op hun nieuwe standplaats zeer nuttig bestuivingswerk kunnen verrichten in naburige (moes)tuinen, boomgaarden, parken enz

  • Daan Ludwig

    Zitten de bijen er nog?

    Ik wil best eens een keer komen kijken.

    Daan