bijengeluid

  • Gert Meulenbelt

    Hallo,

    Ik zoek een geluid van bijen dat ik gebruiken kan voor mijn website?

    Wie kan me daar aan helpen?

    met vriendelijke groet

    gert meulenbelt

  • Marion

    Hallo Gert,

    Toevallig gisterenavond nog een link tegengekomen op de website van de ZLTO

    http://www.bijenhouders-zlto.nl/bijenleven/index.htm

    klik op bijenleven en daarna op hoofdstuk 1.2 daar staat een link om het geluid van bijen te horen.

  • Marion

    Nu we het toch over al het gezoem hebben een vraag over hommels. Het valt mij op dat hommelgebrom erg in hoogte varieert per soort. Weet iemand hier meer over? Ook valt het mij op dat als een hommel aan het bizzen is om het stuifmeel los te trillen uit een smeerwortelbloem de toon veel hoger is. Vandaag observeerde ik stuifmeelhalende hommels in een felrode bloem van de Papaver oriëntale en ook hier hoorde ik het hele hoge geluid.

  • W

    Geluiden die gemaakt worden tijdens de vlucht kunnen voortkomen door de varierende drukgolven gemaakt door de vleugels.

    Hoe langzamer de frequentie van een vleugelslag is, des te lager is de Hz.

    Over het algemeen hebben de kleinere soorten vliegende insekten een grotere toonhoogte (zoals een mug tussen de 280 en 350Hz zit), terwijl de grotere soorten een lagere toonhoogte produceren.

    De hoogte van de toon staan in linear verband met de aantal vleugel slagen van de vleugels. Pulsen van geluid (Hz), geproduceerd met een snelheid die ligt tussen de 17-20sec., is overeenkomstig met de vleugelslag frequentie.

    De frequentie is relatief constant voor een soort, maar het kan varieren met een verandering van temperatuur, leeftijd en geslacht. Ook heeft de hardheid van het lichaam ermee te maken. Insekten met een hardlichaam zullen een hogere intensiteit van geluid kunnen voortbrengen, terwijl de insekten met een zachtlichaam een lagere toonhoogte produceren.

    Er is ook vleugel activiteit wanneer de insekten niet vliegen. Dit is ook het geval bij de familie Bombus. Deze produceert een hoge frequentie van geluid wanneer hij pollen verzameld.

    Dit verklaard nog steeds niet waarom een hommel dit doet. Logisch geredeneerd lijkt mij dat een hommel dit doet om het stuifmeel los te trillen. Hoe hoger de frequentie, hoe vaker hij de bloem raakt, hoe meer stuifmeel vrijkomt. Dit neemt hij mee naar andere bloemen, met een vergrotende kans om de stampers te bestuiven. Wat een vergrotende kans voor de bloem is, om zich te reproduceren.

    Dit zou dan aangeboren gedrag zijn, (net als zoveel gedragingen bij insecten).

  • Marion

    Fijn om te horen. Nu weet ik dat de toonhoogte tijdens het vliegen in verband staat met de vleugelslagfrequentie welke op haar beurt kan variëren per soort, geslacht, leeftijd, omgevingstemperatuur en hardheid van het lichaam.

    Dat er vleugelactiviteit zou zijn bij hommels bij het verzamelen van stuifmeel ben ik nog niet geheel van overtuigd. Ik kan zo met het blote oog geen vleugelactiviteit waarnemen als ik hommels het hoge geluid hoor maken maar misschien met de juiste apperatuur………….? Ik heb gehoord dat hommels hun vleugels dan los kunnen koppelen van hun lichaam en vervolgens de trillingen van hun vleugelspieren in hun borststuk kunnen overbrengen op hun zuigsnuit. Zou ik dan het trillen van haar snuit horen of is het toch gewoon dat haar vleugels trillen zoals jij schrijft en ik dat niet hoor? Ook bij het foerageren op de ossentong en de tomaat is het bizzen goed te horen. Weet iemand hier meer over? Lijkt mij toch een heel bijzonder en niet alledaags onderwerp nietwaar.