terugkerende zwerm in muur

  • Ellen

    Ook bij ons is sinds enkele dagen , weer, een zwerm bijen gearriveerd. Dit is in 5 jaar tijd nu de derde keer dat een zwerm zich op precies dezelfde plek nestelt, nl achter een muuranker, in de muur. De vorige twee keer is er vergif gespoten omdat ze er niet bijkonden. Nu liggen er weer enkele dode bijen binnen en degenen die levend binnen zijn, zijn erg sloom. Wij denken dat er dus nog steeds gif zit. Het is wel vervelend omdat de kinderkamers er vlak bij zitten en we de ramen met dit weer natuurlijk open willen zetten. Onze vraag voor de kenners: hoe kan het nu dat er telkens weer een zwerm precies op die plek komt? Zit die koningin er nog? (Hoe lang kan die eigenlijk leven?) Wat moeten we nu doen? (muur openhakken is geen optie want we hebben net vorige zomer opnieuw gestuct). Bij voorbaat dank.

  • Marion

    Hallo Ellen.

    Heel vervelend allemaal zeker als er levende bijen binnenkomen. Wat je in ieder geval niet moet doen is de plek waar ze in een uitvliegen proberen te dichten. Grote kans dat ze er op een andere plek, misschien wel binnen, in een uit gaan vliegen. Mijn advies bel -als de zwerm niet binnen twee dagen weg is en dus begonnen is een raat te bouwen, de dichtstbijzijnde imkervereniging (vraag evt het nummer aan de gemeente) veelal hebben imkers veel deskundigheid in huis en ik ken geen enkel imker die een bijenvolk met gif zoals bij jou te lijf gaat want zoals je weet zijn bijen hele nuttige bestuivers van onze natuur en gewassen waar op hun beurt weer tal van dieren en mensen van profiteren. Omdat het volk op een moeilijk plaats zit zal de vereniging veelal een kleine vergoeding vragen waarmee ze hun verenigingskas weer spekken (Bij de ongediertebestrijding van de gemeente ben je vaak het dubbele kwijt). Een bijenvolk laten ziteen is geen optie zeker niet als er levende bijen binnen zijn gesignaleerd en bovendien kan veelal zo'n volk in dergelijke behuizing en zonder de zorg van een imker niet de winterdoorkomen en is gedoemd te verdwijen daar is niemand mee gediend. Zelf ben ik bijenhoudster en weet dat zulke volkjes niet in een schepkorf kunt schudden. Wil je een vokje scheppen dan moet je koningin naar buiten lokken. Dit kan door een raampje waarin raat met open broed dus eitjes, larfjes ed in de buurt van de zwerm te hangen. Ga in ieder geval niet zelf aan de gang. En gif brengen de bijen ook mee binnen in je huis. Het valt mij op dat bijen steeds dezelfde plekjes opzoeken om te gaan hangen. Het zijn vaak plekken in de buurt van electrische bedrading of energetische invloeden vanuit de aarde wat het ook zijn mag. De plekjes worden tevoren zorgvuldig door speurbijen uitgezocht. Sommige mensen denken ook dat het komt door bepaalde door bijen uitgezette geurstoffen. Ik weet het niet. Er zijn nog vele zaken in de bijenwereld niet opgehelderd. Je vroeg hoe oud een koningin kan worden bij jullie slechts een zomer en herfst. bij de imker met goede zorg vor ziekte en voeding en voldoende dracht ongeveer 5 jaar.