bijen in de schoorsteen

• lineke

we hebben sinds een dag of twee een zwerm zwerf-bijen bij huis en als schuilplaats hebben ze de schoorsteen gekozen, ze zitten in de pijp, van alles al geprobeerd om ze te verdrijven, maar ze laten zich niet wegjagen, het is niet zo leuk om ze te vernietigen, ik zou het liever op een andere manier willen proberen!

Er zijn al een aantal via e kachel in de kamer terecht gekomen!

Wie kan me vertellen wat ik moet doen?

• Marion

Beste Lineke,

Het is op dit moment zwermtijd van de bijen. Zwermen is een manier van voortplanten. Het volk splitst zich dan in meerdere volkjes ieder met een koningin. Ze zoeken dan bij voorkeur een holle ruimte op om hun nest in te bouwen zoals bij jou in de schoorsteen. Tegenwoordig kunnen bijenzwermen niet meer zonder hulp van een imker zo in de vrije natuur of in een schoorsteen overleven. Heel soms luikt het ze in een zachte winter bij voldoende voedsel toch te overleven maar gaan daarna toch ten gronde aan ziekten of anderszins. Aangezien het gevaarlijk is dat de bijen in je kamer terecht kunnen komen, zou ik je aanraden in de eerste plaats jullie plaatseliojke imervereniging te bellen. Zij kunnen zo'n zwerm vakkundig verwijderen door bijv een raampje met open broed nabij de schoorsteen te hangen. De zwerm incl de koningin, want die moet je zeker hebben, gaan dan op zo'n raam zitten en de imker kan dan de zwerm afschudden in een kieps of korf en het volkje meenemen. Soms vragen ze een kleine vergoeding voor huin vereniging. Je kunt ook de gemeente bellen. Deze vragen vaak meer geld, schakelen veelal de brandweer in, en soms gebruiken ze gif omdat ze niet altijd er die tijd aan kunnen besteden op zo'n moeilijke plek. gif is doodzonde want vooral honingbijen zijn onmisbare bestuivers voor ons fruit, onze moestuintjes, siertuinen. Een imker kan je inwijden in de boeiende wereld van de honingbij en dan ben je het evt verveel van die zwerm in je schoorsteen gauw vergeten en maakt iets plaats voor iets heel wonderlijks.