hommel

  • laura

    hoi

    ik ben eergisteren op mijn werk gestoken door een hommel op mijn been en nou jeukt het natuurlijk heel erg maar er is echt een enorme grote ronde rooie plek ontstaan. En nou vroeg ik me af of dit normaal is.Ik heb wel een creme erboor gehaald bij etos maar het lijkt er niet erg minder van te worden. Ik hoop dat iemand er iets meer vanaf weet.

    groetjes en alvast bedankt laura

  • Marion

    Een hommelsteek is over het algemeen pijnlijker dan een bijensteek of wespensteek maar zeker niet gevaarlijker. Zeker niet als je niet in je mond, neus of ogen gestoken bent. Het gaat bij jou om één steek en de reactie is plaatselijk. Een hommel laat geen angel achter. Je schrijft niets over dat je direct na de steek onwel bent geworden of dat je nu koorts hebt. Hieruit leidt ik af dat het elke dag een stukje beter wordt en dat je er na enkele dagen - ook zonder dure hulpmiddelen gewoon vanaf bent. Bij aanhoudende pijn gewoon een paracetamolletje. Koelen voor de pijn te verminderen en zwelling te voorkomen helpt nu, na twee dagen, niet meer. Smeer propoliszalf (of propolistintuur), verkrijgbaar bij de betere drogist, reformzaak of winkel in imkersbenodigheden of bij een plaatselijke imker op de rode plek ter desinfectie en als pijnverzachter.

    In het vervolg bij hommelsteek: zo snel mogelijk uitzuigen van het gif. In de natuur Hierna smalle weegbreeblad of hondsdrafblad erop leggen. thuis koelen en beetje azijn of propoliszalf of tinctuur erop. Alleen hommelallergiën kunnen gevaarlijk zijn maar dat is bij mijn weten nog niemand in ons land overkomen.

  • Twan Paes

    Ik heb in de spouwmuur van mijn huis een hommelnest ontdekt. Moet ik dit laten verwijderen zo ja hoe en zo nee wat zijn de gevolgen hiervan.

  • Marion

    Hallo Twan,

    Een hommelnest in de spouw is op zich geen probleem. Ze steken alleen uit zelfverdediging bijv als het nest nabij een deur zou zitten of bijv op plaatsen waar mensen direct langsaf lopen zodat een botsing niet uit kan blijven. Het nest wordt ook niet elk jaar opnieuw groter zoals doorgaans bij een nest van honingbijen, sterker nog het gaat over in verval en het hommelvolk sterft uit op de koninginnen na die buiten onder wat blaadjes overwinteren om het volgende voorjaar elders een nest te stichten. Bedenk hommels zijn belangrijke bestuivers in onze natuur en goedaaardige lobbussen waarvan bijna alle soorten op de boomhommel na niet makkelijk mensen zullen steken. Ze laten zich vrijwel zonder uitzondering goed bekijken en zorgen voor het ontstaan van vele vruchten en zaden in onze tuinen waar weer veel vogels van genieten. Niet verwijderen dus!