oude honing

• ruud van koerten

Door omstandigheden heb ik vorig jaar niet zoveel aandacht aan mijn bijen kunnen besteden en daardoor zitten er een aantal raten met honing van 2 jaar oud nog in de volken.

Nu heb ik al eens eerder vrij oude honing geslingerd en de kwaliteit viel mij toen erg tegen. Sterker nog, ik vond hem na het slingeren stinken.

Weet iemand of de honing weer beter van kwaliteit wordt als ik deze oude raten buiten de kast laat uitlikken, zodat deze honing doore de bijen opnieuw wordt “bewerkt”?

• Marion

Hallo Ruud,

Wat je volgens mij zeker niet moet doen is honing buiten de kast de bijen laten leeglikken. Het zal leiden tot grote roverij niet alleen van andere bijen uit de omgeving maar ook van allerlei wespen ed wat kan leiden tot onnodige hinder in je omgeving maar wat nog erger is kans op ziekteverspreiding onder je bijen door intensief contact met andere bijen. Zeker in de huidige tijd niet aan te raden niet voor jezelf en niet voor je collegaimker. Als je merkt dat je honing stinkt (probeer zelf vooraf een beetje) lijkt het mij dat er zich gistcellen in je honing hebben ontwikkeld, je bijen en jij mogen deze honing dan niet meer consumeren en kunnen er zelfs ziek van worden. Kennelijk heb je toen gedeeltelijk onverzegelde raten buiten de kast bewaard en heeft de nectar vocht uit de omgeving opgenomen en is daarna gaan gisten. Goed verzegelde honing zit luchtdicht opgesloten en de bijen weten deze het beste binnen het volk bewaren zelfs honing van het jaar daarvoor. Heb je te kleine volken die de raten niet allemaal kunnen bezetten en heb je te weining tijd om te slngeren sla je verzegelde raten dan voortaan op in de diepvries totdat je weer wel tijd hebt. Terugvoeren aan je bijen, of evt een opkoken en dan terugvoeren lijkt me niet verstandig en bovendien als het om bijv heidehoning gaat is het mogelijk dat je bijen nog roer krijgen ook. Als de honing stinkt slinger de raten leeg en gooi de lege raten in de zonnewassmelter voor hergebruik en de honing, heel erg jammer voor al het werk van die nijvere bijtjes maar weg ermee.

• Walter Jacobs

Marion,

Een vraag die erg aansluit bij dit onderwerp. Ik heb een achttal potten honing staan die in een beginstadium van gisten zijn (slecht enkele belletjes onderin de pot). Ik had gedacht om deze honing te verwerken tot mede. Momenteel is hij ingevroren. Is het mogelijk om hier mede van te maken?

• Aad Wolvers

Goede avond Ruud ik las jou probleem ,er is maar een oplossing weg met die oude honing

De ramen zijn al een paar jaar belopen dus vol met vuil en gistcellen

Een vriendelijke bijengroet van Aad Wolversruud van koerten schreef:

>

> Door omstandigheden heb ik vorig jaar niet zoveel aandacht

> aan mijn bijen kunnen besteden en daardoor zitten er een

> aantal raten met honing van 2 jaar oud nog in de volken.

> Nu heb ik al eens eerder vrij oude honing geslingerd en de

> kwaliteit viel mij toen erg tegen. Sterker nog, ik vond hem

> na het slingeren stinken.

> Weet iemand of de honing weer beter van kwaliteit wordt als

> ik deze oude raten buiten de kast laat uitlikken, zodat deze

> honing doore de bijen opnieuw wordt “bewerkt”?

• michel schouten

Ik ben dit jaar voor het eerst begonnen met imkeren. Ik heb nu n op zich gezond ogend volkje, dat op n milde dag als vandaag echter bezocht wordt door wespen, die komen roven (neem ik aan). Wat is hiertegen te doen?