aantal bijenkasten

  • j. harthoorn

    Ik heb een vraag over hoeveel bijenkasten maximaal verantwoord zijn op een volkstuinen komplex. Ons volkstuintje is ongeveer 15 meter verwijderd van een bijenstal met 18 bijenkasten. Allemaal naast elkaar met de opening naar ons toe. Zodat we regelmatig last hebben van aan- en af vliegende bijen. Bovendien zijn er regelmatig bijen lastig en blijven om je heen vliegen (doordat je aan het werk bent en zweet denk ik dan). Zijn hier regels voor en waar kan ik die voorschriften vinden.

    alvast bedank voor de reactie

    J.Harthoorn

  • Erwin Overeem

    Regels zijn hier niet voor, of ze zouden in het reglement van de volkstuineigenaar/vereniging moeten staan.

    Als imker schrik ik wel van je beschrijving van de situatie! Een verstandige imker zal nooit zoveel kasten op een rijtje zetten en dat op een plaats waar vlakbij nogal wat mensen voor hun plezier moeten werken.

    Is er overleg geweest/mogelijk met de imker? Mijn advies zou zijn: Wat het aantal betreft maximaal 6 kasten. Daarbij een absolute voorwaarde om op een paar meter voor de vliegopening een minimaal 2 meter hoge heg/schutting aan te brengen die ervoor zorgt dat de bijen direkt omhoog moeten vliegen.

    Ook als imker die op verschillende plaatsen bijen heeft zou ik uit mezelf deze 2 voorwaarden willen toepassen!

    Succes met het overleg!

    Kees Overeem

  • JACQUELINE HARTHOORN

    Goedemiddag Erwin,

    Ik dank je voor de reactie. In iedergeval is het handig om te weten wat een andere imker er van denkt. Ik en mijn vriendin hebben diverse malen geprobeerd met deze imker te praten. Maar hij vindt onze klacht grote onzin.

    We hebben 3 brieven met dezelfde klacht naar de vereniging gestuurd. Zonder resultaat.

    We proberen het nog een keer. Met het voorstel van 6 kasten en een schutting.

    bedankt

    Groeten Jacqueline

  • Marion Verspaandonk-Schijvens

    Hallo,

    Sommige gemeenten hebben een speciale verordening waarin regels staan over het plaatsen van volken. bijv hoeveel meter van de openbare weg vandaan of hoeveel meter van plekken waar regelmatig mensen bivakkeren je bijen mag plaatsen. Dit is voor elke gemeente verschillend. Het beste is even tevoren te informeren zonder de imker in je verhaal te betrekken. Hierna bekijk je de situatie opnieuw en bespreek de situatie met de imker. Soms ligt de oplossing in een klein hoekje door bijv een andere opstelling van de kasten. Bedenk dat de evt overlast van bijen van geheel andere aard is dan van bijv loslopende honden. Bijen voorzien in een algemaan nut. Een sterk bijenvolk kan bij goed weer miljoenen bloemen per dag bestuiven. Zo zorgen bijen voor een betere zaadzetting (bijv zaaizaad van boerenkool) en daarmee samenhangend ook voor betere vruchtzetting. Veel honingbijen in jullie volkstuin zorgen voor grotere en minder knobbelige aardbeien en grotere pompoenen en meer aalbessen. Onderzoek heeft uitgewezen dat met name honingbijen door o.a. hun massale aanwezigheid (vooral in het voorjaar wanneer andere bijen nog op sterkte moeten komen) en door hun bloemvastheid heel belangrijk zijn voor de bestuiving vann onze gewassen. Af en toe een steekje oplopen is zelfs gezond behalve bij een echte allergie voor bijengif en dat komt in Nederland weining voor. (wel voor wespengif) bovendien wordt een ECHTE bijenallergie en dan bedoel ik niet een overgevoeligheid waarbij er ter plekke een tijdelijke onschuldige plaatselijke reactie optreedt) weer bestreden met ……jawel bijengif. als de overlast niet al te buitensporig is zou ik een goede afweging proberen te maken tussen hetgeen door jullie wordt ervaren als overlast, wat wel en niet mag binnen jullie gemente en het belang in het omgaan met je collega imkervolkstuinder en het belang van al het lekkers in je tuin.

    groetjes marin Verspaandonk (bijenhoudster)

  • Elfje

    Ja ik denk het wel