hommelnest/ wat te doen.

  • ineke

    tuurlijk laten zitten denk je dan,

    maar ze zitten smorgens al in de slaapkamer,

    want ze hebben hun nest tussen de muren ergens tussen de eerste en tweede verdieping.

    net zat ik in de tuin,,, en twee van die dikke meneeren wilde langs mij heen,

    ja nu weet ik ook de ingang.

    ben als de dood voor die beesten,

    heb wel gelezen dat ze niet steken als je ze met rust laat,

    maar hoe lang duurt dit. voor dat ze weg zijn?

    graag advies.. m.vr.gr. ineke

  • jaap van Popering

    Ineke .

    Even iets rechtzetten , het zijn geen twee dikke meneren , maar het zijn echt Dames

    Op dit moment zijn de hommels nog nestgelegenheid aan het zoeken er is dus waarschijnlijk nog geen sprake van een nest .

    Je kunt proberen om , als je ziet dat zij naar buiten zijn de ingang waar zij naar binnen gaan goed dichtstoppen , moet wel snel gebeuren nog voordat zij echt een nest gemaakt hebben .Lukt dit niet zullen zij waarschijnlijk gaan nestelen , en wordt het moeilijker om ze te verwijderen .

    Steken doen zij inderdaad niet snel , maar zij kunnen het wel .

    Als je besluit om ze te laten zitten , is dat tot aan de herfst dan sterft het nest vanzelf weer uit.

    succes

    Jaap v P

  • Mira

    Hoi,

    Wij denken dat we een hommelnest hebben naast de poort er zitten

    daar inde plant heel veel kleine hommeltjes(dikke heb ik nog niet gezien)

    ze hebben een witte punt aan het uiteinde.We weten het niet 100% zeker maar er ziiten nu al enkele weken hommels

    Het nest zou denk ik ook bij de buren kunnen zitten die hebben daar namelijk

    een berg met tuintegels liggen (grenst aan elkaar met onze plant alleen houten schutting ertussen)

    We weten dat het een beschermde diersoort is maar de kinderen durven nu niet meer

    langs de poort en dat is knap lastig als je met de fiets weg wilt of de kliko op straat moet zetten.

    Ook weten we niet zeker of de jongste nu 8 jaar allergisch is voor hommelsteken,want hij is een keer

    gestoken door een hommel toen hij 2 jaar was en daar reageerde hij toen wel heftig op.

    Wat kunnen we nu het beste doen?

    laten zitten vind ik niet zo'n geweldig idee

  • ellenl

    ja ik heb ook bezoek van honderden hommels onder mijn veranda en ze zoemen zo hard dat ik het binnen kan horen .ik ben niet bang maar mijn kleinkinderen durven niet meer naar buiten . want ze vliegen af en aan. ik ben er misscien zelf schuld aan ….want ik heb de Koningin die bij mij binnen zat gevangen en voorzichtig naar buiten gebracht… leuk he ….nu moet ik heel voorzichtig met mijn kleine hummels…… naar buiten . het is werkelijk een orkest. Wat te doen .. Zoem zoem zoem… Ellen

  • leni

    Ik had ook een prachtig hommelnest bij de keukendeur in een nestkast met verlaten nestmateriaal van een koolmees. Prachtig, ze vlogen af en aan, en de buitenkant v.h. hokje werd iedere keer afgezet met een bruinig -gelig goedje, waardoor de vliegopening duidelijk zichtbaar was. Maar had ook een wespennest een halve meter daarnaast onder de dakrand van de buren hun uitbouw. Die laatste bewoners was ik niet zo blij mee, en gingen zich steeds agressiever gedragen. We hebben besloten die te laten verwijderen, wat gelukt is, volgens mij zonder dat de hommels er erg veel last van ondervonden.

    Nu, inmiddels 2 weken later, en 10 augustus, zie ik geen hommels meer in en uit. Het hokje is niet meer bewoond. Toen ik het opende bevonden zich in het oude nestmateriaal (van de koolmeesjes) heel veel maden, en lagen er een paar kleine hommeltjes dood. Je zag wel dat het een ronde vorm was geweest. In de hoek bovenin is een soort spinnenweb (cocon) geweven. Ik zie niet wat daarin zit.

    Mijn vraag is; moet ik het oude viese nestmateriaal met maden verwijden? Is het nest toch aangetast (gestoord) door het verwijderen van de wespen? Of zijn ze gewoon volgroeid en uitgevlogen, en zit de koningin in het weefsel, of nieuwe larven?

    h.gr. Leni

  • Jessica

    Wij hebben in onze uitbouw, in de spouwmuur een hommelnest!?

    De openingen waren nog niet voorzien van roosters.En nu vliegt het dus af en aan.

    Wel een heel mooi gezicht, maar het zit lag bij de grond en we hebben 2 ondernemende jongens

    rond lopen.

    Wat kunnen we er aan doen en als we het laten zitten komt er dan straks een hele zwerm hommels

    naar buiten of verdwijnt het vanzelf!?

    Ik hoor graag.

    Vriendelijke groeten,

    Jessica

  • Mekkie

    Rustig laten zitten die hommels, als het even kan. Tegen augustus vliegen ze uit en komen niet meer terug, ook niet volgend jaar. Is mij door een ongedierteverdelger verteld.

  • marga

    Wat moet ik doen??

  • m.klein

    ik heb ook een hommelnest onder de dakgoot, bioven de keuken, ze vliegen af en aan, ben er niet zo blij mee,

    onze hond wil er steeds op af gaan en ben bang dat zij gestoken wordt.. ik heb een hele grote platgetrapt per ongeluk, maar ook

    mijn hond was daar aan het snuffelen, vindt het een beetje eng, zijn er wel erg veel, wat moet ik doen…

  • Betty

    ook ik heb een hommelnest, maar dan in de kruipruimte

    weten jullie zeker dat de beestjes na een seizoen het nest verlaten?