Bijen onder de grond?

  • Mike Vermeulen

    Jaarlijks hebben wij op het voetpad voor ons huis last van mierennesten.

    Op diezelfde plaatsen zijn er nu gaten van een pink groot en zie je er bijtjes

    inkruipen en rondvliegen (ik denk dat het bijtjes zijn). Ze hebben al over een lengte van ongeveer 20 meter gaten gemaakt in de voegen van de tegels.

    Zijn het bijen en zijn ze een nest aan het bouwen?

    De brandweer zegt dat ze dit nog nooit gezien hebben en hebben poeder in de gaten gestrooid. Ze gaan het zaakje verder opvolgen.

    Wie kan me meer info bezorgen aub?

  • masch

    Qua grootte en veelheid van gaatjes lijken mij dit groefbijen waarvan we er in Nl verschillende soorten kennen. In dat geval heb je vast insecten met gekleurd poeder (stuifmeel) aan hun behaarde lichaam gezien? Wat bedoel je met dat de brandweer alles verder gaat opvolgen? Heb je het over een openbaar voetpad waar veel mensen overheen komen of een particulier paadje? Zeker een door de zon berschenen paadje omdat de mieren er ook hun nest hebben? In geval het groefbijen zijn (het is een gok want ik heb ze niet gezien) is het zweer jammer dat ze nu de pijp uitgaan het zijn nl goede bestuivers en sommige soorten werken netals honingbijen enigszins samen en wisselen voedsel uit.

  • Mike Vermeulen

    Het is een voetpad langs de openbare weg waar heel wat kinderen langs wandelen.

    Zolang het regent brengt het niet op dat ze poeder strooien zegt de brandweer.

    Die bijtjes zijn net kamikazes zoals ze hun hol induiken.

    Het is inderdaad een voetpad waar de zon voluit op kan schijnen.

    Vandaag zijn er weer heel wat hoopjes zand bijgekomen.

  • Mike Vermeulen

    Ik heb close-up foto's genomen van zo een bij en van de gaten.

    Hoe kan ik je die eventueel toezenden zodat je ziet welek bijensoort het is?

  • masch

    Je kunt ze gewoon op deze site zetten mbv een scanner. Dan kunnen anderen ook meedenken. Op insectenpagina.nl wordt dit ook door mensen gedaan die niet weten wat voor insect er in hun tuin zit. Er zijn altijd wel mensen die het dan weten. Heb je geen scanner probeer het dan of een goede kennis het voor je wil doen.

  • masch

    Kijk eens naar de volgende plaatjes op internet: http://www.s2you.com/edis/edis_data.php?projectID=abis&speciesID=16

    http://www.bwars.com/frames/main/members/photos/keith_edkins/#

    het meest waarschijnlijk lijkt mij dat het is de roodpotige groefbij (Halictus rubicundus) een algemene soort in Nl en ongeveer 1 cm lang, nestelt in groepen bij elkaar tusen bijv bakstenen van opritten. De bevruchte vrouwtjes overwinteren. let op de gele kleuren op midden en achterpoten. De andere is een kleinere soort heeft een groene kop en borststuk en heet de Halictus tumulorum.

  • ricardo

    hallo zoek iets er van????????????????

  • nikita

    een bij is een dier dat veel prikt en dan krijg je een bult op je hooft

    einde

  • Marcel Elshout

    Beste mensen, wat u waarneemt zijn hele onschuldige zogenaamde solitaire bijen, zij leven niet in een kolonie, zoals de honingbijen, die bestaan uit een koningin, werksters en darren, maar hier legt het bevruchte vrouwtje een eitje dat rijpt tot larfje en popje en uiteindelijk uitkomt als weer een solitair bijtje, ze steken niet doen niemand kwaad, en vliegen op bepaalde bloemen, ook zijn er solitaire wespjes en die doen ook niemand kwaad, laat ze dus met rust. Dat de brandweer in uw dorp of stad zo slecht ingelicht is en slechts toegerust met onkunde is eigenlijk een grote schande.

    Zo ziet U maar juiste informatie is van levensbelang, als U meer wilt weten over deze boeiende natuurmaterie kunt U mij altijd raadplegen Marcel Elshout Mike Vermeulen schreef:

    >

    > Jaarlijks hebben wij op het voetpad voor ons huis last van

    > mierennesten.

    > Op diezelfde plaatsen zijn er nu gaten van een pink groot en

    > zie je er bijtjes

    > inkruipen en rondvliegen (ik denk dat het bijtjes zijn). Ze

    > hebben al over een lengte van ongeveer 20 meter gaten gemaakt

    > in de voegen van de tegels.

    > Zijn het bijen en zijn ze een nest aan het bouwen?

    > De brandweer zegt dat ze dit nog nooit gezien hebben en

    > hebben poeder in de gaten gestrooid. Ze gaan het zaakje

    > verder opvolgen.

    > Wie kan me meer info bezorgen aub?

  • Ard

    Dag Marcel. Ik heb deze bijen in mijn tuin op een stukje van 3 bij 3 meter zit het vol gaten. Ik heb kleine kinderen. Is er een kans dat ze aanvallen of steken als je er bijvoorbeeld op gaat staan?