bijendans

  • huub

    hoi,

    ik zoek een meer officiële term voor het de bijendans. Liefst in het Engels of Latijn.

    Weet iemand hoe dit minder populair beschreven wordt?

  • Marion

    Hallo huub,

    Klik op: http://www.ultranet.com/~jkimball/BiologyPages/B/BeeDances.html

    voor meer uitgebreide informatie

    honeybee recruitment:

    De bekendste bijendansen zijn de rondedans (the round dance)

    de kwispeldans (the waggle dance)

    Misschien dat ik je zo een stukje op weg heb geholpen in je zoektocht

    m. vr. gr. Marion

  • Huub van der Loo

    hoi, bedankt voor de tip.

    Ik heb een schilderij gemaakt met alleen bijenwas (gesmolten was met

    terpentijn; in schildertechniek heet dat encaustiek) en ik zocht een titel

    die zou kunnen verwijzen naar die bijendans. Het schilderij, 320 x 180 cm,

    heeft verticale banen van was met op een bepaalde hoogte een hoek naar

    rechts. Het feit dat bijen bij de waggle de richting van het voedsel

    aangeven met een hoek t.o.v. de zon is precies wat ik zocht voor dit werk.

    mijn titel is geworden: ‘Straigt Waggle Run’.

    Bedankt voor de hulp.

    groeten

    Huub

  • Marion

    Hallo Huub,

    Encaustiek is een minder bekende techniek in de imkerwereld. Het zou leuk zijn als je een foto van jouw kunstwerk samen met een korte beschrijving naar de redactie van het imkermaandblad “bijen” uitgegeven door de gezamelijke Nederlandse imkerbonden zou wilen sturen. Ze zijn daar vast dol op foto's die het gebruik van bijenproducten bevorderen. De imkerwereld heeft nieuwe impulsen nodig. Wellicht dat ze de foto dan t.z.t. wilen plaatsen. Het adres is redactie bijen, Postbus 90, 6720 AB Bennekom. Als je jou adres op de achterkant zet krijg je de foto tzt ook weer retour. Ook ik heb wel eens foto's opgestuurd. Mooie naam overigens en heel toepasselijk. Succes met je verdere bijencreativiteiten.

  • huub

    ok ik zal eraan denken. ik heb er nog geen foto van gemaakt omdat t werk pas

    klaar is. vandaag heb ik opening v.d. tentoonstelling en volgende week maak ik wel een foto van hoe t hangt in de galerie. Ik schilder overigens altijd met bijenwas, in

    verschillende hoedanigheden.

    groeten

    huub

  • huub

    ok ik zal eraan denken. ik heb er nog geen foto van gemaakt omdat t werk pas

    klaar is. vandaag heb ik opening v.d. tentoonstelling en volgende week maak ik wel een foto van hoe t hangt in de galerie. Ik schilder overigens altijd met bijenwas, in

    verschillende hoedanigheden.

    groeten

    huub