wespen

  • paul

    hallo, ik ben geinterreseerd in het leven van wespen, kan iemand vertellen waar info te vinden is?

    paul

  • Marion Verspaandonk

    Beste paul,

    als je goed kijkt zie je op dit prikbord al iets over over wespen staan. Het gaat over de hoornaar, de grootste wespensoort in ons land welke ten onrechte een slechte reputatie geniet. De hoornaar is in Duitsland zelfs beschermd. Mischien dat je nu al een klein beetje op weg bent geholpen. Imkers bij jou in de buurt kunnen je vast meer vertellen over wespen want voor imkers is een zijsprongetje van de bijen naar de wespen snel gemaakt en wie weet raak je dan ook wel geinteresseerd in bijen. Je weet niet hoe leuk dat is. Dusop naar je plaatselijke imkervereniging.

    marion (bijnhoudster)

  • paul

    hi hi

    dank voor je reaktie, dit verhaal van jou had ik al gelezen naar aanleiding van een spreekbeurt van jordan, medio oktober.

    ik zal toch iets meer te weten willen komen omtrent nederlandse wesp; d.i de zg de Duitse wesp (Paravespula germanica F.) ( zie ook www.insekten.nl ), ik heb nl een wespenvolk in mijn tuinhuis gehad afgelopen zomer en ik heb ze verder niet verstoord, ik weet niet hoe ik hier verder mee moet én of ze weer verdwijnen het komende seizoen. het nest ziet er prachtig uit, maar goed ik zal eens een imkeer proberen

    paul

  • Marion

    Beste Paul,

    Van het wespennest (duitse wesp) in jullie tuinhuisje zul je dit jaar niet opnieuw last krijgen. wespenvolken zijn in tegen stelling tot bijenvolken eenjarig. Op het eind van het vliegseizoen in de nazomer worden nieuwe wespenkoninginen geboren. De rest van het wespenvolk sterft geleidelijk uit. De koninginnen houden een winterslaap op een beschut plekje bijv onder wat mos. In het volgende seizoen zoekt elke koningin een nieuw plekje om er een volk te stichten. Het oude nest kun je nu verwijderen maar wat nog beter is het nest met behulp van een palmuurmes in een plastic zak te laten glijden en er hierna een imkervereniging, een school of iemand mee blij te maken. In een glazen kastje is het een prima educatiemiddel om het leven van wespen zichtbaar te maken. Denk eraan het nest is heel kwetsbaar. De wespen maken het van afgeknaagd oud hout en voegen er speksel aan toe zodat je een soort papier macher krijgt. Wespenlarven voeden zich met fijngekauwde insekten (ook de voor ons schadelijke) welke de volwassen wespen voor hen vangen. Als tegenprestatie braken de larfjes zoete stoffen voor de volwassen wespen uit. In het najaar als het wespennest uitsterft is er voor de volwassen wespen een tekort aan zoetstoffen. Dan pas zie je dat de werksters ook op bloemen te vinden zijn warvan de nectar niet te diep ligt en er dan soms ook kunnen zorgen voor bestuiving. Door hun relatief korte tong waardoor zij niet tevens netals honingbijen in de wat diepere bloemen kunnen zoeken zij dan ook hun toevlucht op de limonade in jouw tuinhuisje bijv. en dat is minder prettig. dus doe wat ik eerder adviseerde en mocht je in de toekomst last krijgen van nieuwe wespennesten van de gewone duitse wesp op plekken war mensen bivakkeren (Men vermoedt dat wespennesten vaak gebouwd worden boven aardmagnetische lijnen in de grond.) haal er dan een imker bij voor advies. Hij weet om wat voor wesp het gaat en of hij al dan niet verwijderd moet worden en op welke manier.

    Marion

  • paul

    hi hi

    ik ben gistern naar de bibliotheek geweest en heb het boek wat je hebt aangeraden geleend.

    dit is zeer de moeite waard en zeer informatief, dit boek is ook goed te gebruiken voor spreekbeurten.

    hartelijke groet en bedankt voor de tip en uitleg

    paul